tisdag 8 mars 2011

Muffins med salami och fetaost


I morgon är mitt schema fullspäckat. Verkar vara en trend de närmsta två veckorna. Vissa dagar är jag inbokad på tre olika platser samtidigt. Inte lätt att hinna med allt. Måste prioritera. Idag har jag förmiddagen ledig innan jobbet och passar på att laga lite matmuffins som kan fungera som nödlösning för familjen om jag inte hinner med det jag har planerat.
Jag och Max, som ligger hemma med ont i magen, delade på en muffins för att kontrollera smaken. Fick godkänt.

Deg:
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 ägg
1/2 dl olivolja
1 1/2 dl naturell youghurt

Fyllning:
6 soltorkade marinerade tomater
1 paket fetaost
4-8 salami
1 kruka basilika

Smörj muffinsformar. Jag använder mig av en muffinsplåt och enklast tycker jag är att klicka i en liten klick margarin i varje hål.



Sätt in i ugnen och fördela sedan det smälta smöret med en pensel.
Blanda snabbt ihop ingredienserna till degen.
Fördela deg i varje muffinsform.



Hacka tomater, basilika och salami. Skär fetaosten i kuber.



Tryck ner fyllningen i degsmeten.



Grädda i 200 grader i 15 minuter.



Servera som mellanmål eller som tillbehör till soppa eller sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar