tisdag 8 mars 2011

Gryta med wokad teriyakikyckling


Wok är ett snabbt sätt att laga mat. Anledningen till det är dels att woken är så varm. Men den största orsaken är att det som tillagas är strimlat tunt. Det är också förberedelserna som tar längst tid.
Det finns idag ett stort utbud av asiatiska såser och kryddpåsar även i den "vanliga" mataffären. Jag har fastnat för teryaki som ger en lite klibbig smak. Åt första gången teriyaki på Yasuragi Spa på Hasseludden i Stockholm. Vilken underbar upplevelse. Men givetvis kan man i en wok använda sig av vilken smak man själv föredrar.
Det finns också olika färdiga förpackningar, både frysta och konserverade, med wokgrönsaker men det har jag aldrig provat. Jag gillar känslan av de färska grönsakerna som hastigt stekts. I en wok kan man använda sig av vilka grönsaker man själv gillar. Att jag har just dessa grönskarna beror på att de går hem hos min familj.
Jag brukar ha äggnudlar i woken också men idag har Maja speciellt önskat sig jasminris.
Jag gör min wok med vätska i. Gubben vill ha "sås" till sitt ris. Det går alldeles utmärkt att bara använda sig av teriyakisås som smaksättare och inte tillsätta kokosmjölk.

ca 1 kg kycklingfilé
50 gram sockerärtor
1 röd spetspaprika
2 salladslök
50-100 gram mungbönor
1 stor morot
3 dl Teriyaksisås
1 burk kokosmjölk 400 gram

Strimla kycklingen.



Strimla alla grönsaker.



Woka kycklingen.
Plocka upp och låt vila bredvid.
Woka hastigt grönsakerna.
Börja med de "hårdaste" grönsakerna och tillsätt lite i taget. Lägger du i för mycket på en gång blir woken kall.



Blanda ner kycklingen.



 Häll i teriyakisås och kokosmjölk.



Låt koka några minuter.

Servera med kokt jasminris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar