tisdag 29 mars 2011

Bacon och ostpaj utan pajskal


Jag har inte orkat uppdatera bloggen med några recept. Har inte ens orkat laga mat. Igår stod gubben vid spisen och ordnade taco till familjen. Kändes inte bra att han efter en hel dag på jobbet skulle ställa sig och laga mat. Men jag måste lära mig att lyssna på kroppen när den säger ifrån och slå bort mitt dåliga samvete.
Ska idag på ett möte i Magdas skola men tänkte sedan tillbringa resten av dagen med att samla ork. Få kraft att laga två stycken bacon och ostpajer utan pajskal.
En  paj utan pajskal är utmärkt när ork eller tid inte finns.
Fyllningen kan ersättas med annat som du/familjen gillar. Salami/brie, feta/soltorkade tomater/oliver, spenat/ost, parmaskinka/parmesan, kyckling/banan/curry, ost/skinka, tacoköttfärs, kassler/broccoli är några tips.

Äggstanning:
4 dl vispgrädde
5 ägg
200 gram riven ost
1/2 salt
1 krm peppar

Fyllning:
2 paket bacon
Paj 1: även 150 gram tärnad  ost samt att jag då minskade osten i stanningen till 150 gram.
Paj 2: rester från igår dvs körsbärstomater, röd paprika och purjolök.

Skär/klipp bacon i mindre bitar och stek.
Lägg fyllningen i en pajform.

Paj 1:
 Paj 2:


Rör ihop riven ost, ägg, grädde, salt och peppar.
Häll äggstanningen över.

Paj 1:
 Paj 2:


Gratinera i ugn 225 grader i 20-30 minuter.

Paj 1:



Paj 2:



Servera med något grönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar