måndag 21 mars 2011

Skinkstek i ugn


Mat som sköter sig själv och inte kräver så mycket arbete passar bra just nu. Känner att min ork snabbt försvinner. Utåt sett ler jag men när jag kommer innanför dörren kan jag släppa masken. Varje liten aktivitet kräver mental förberedelse och fysisk vila efter. Känner inte igen mig själv.

Idag har jag planerat att göra skinkstek i ugn. Det klassiska receptet på skinkstek innehåller salt, vitpeppar och ingefära. Jag tycker det är gott att byta ut vitpeppar mot svartpeppar och ingefära mot annan krydda. Rosmarin, timjan eller salvia fungerar bra. Men varför inte exprimentera med andra kryddor. Jag satsar idag på grönpeppar eftersom det är en smak som alla i familjen gillar.

Skinkstek:
1 1/2 kg skinkstek
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk grönpeppar (inlagd)

Skär skåror i steken så att kryddorna tränger ner.
Klappa in salt, svartpeppar och krossad grönpeppar. Jag tycker det är enklare att blanda alla kryddor till en pasta och fördela dem runt steken.



Lägg skinksteken i en ugnsform.
Stick in en köttermometer mitt i steken.
Ringla över lite smör eller olja.
Stek i nedre delen av ugnen 175 grader i ca 1 1/2 timme. Innertemperatur 75 grader.
Lyft över steken från ugnsformen och låt den vila ca 10-15 minuter innan du skär upp den.





Vispa ur formen med 1 dl mjölk och spara stekskyn till såsen.

Sås:
steksky
2-3 dl grädde
mjölk
2 msk kalvfond

Vispa ut 3 msk vetemjöl i 1 dl mjölk.
Häll stekskyn, grädde och fond i en gryta och tillsätt redningen.
Småkoka under omrörning i några minuter.
Späd med mjölk till rätt tjocklek.
Smaka av med eventuellt mer kryddor eller fond.

Servera skinkstek med kokt potatis, sås samt morot och gurkstavar.

4 kommentarer:

  1. Ska laga skinkstek nu. Kör efter din så ser vi hur det blir.

    Mvh Daniel

    SvaraRadera
  2. Lagar stek för först gången själv nu o går efter ditt recept, hoppas de blir lyckat!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag också. Skinkstek har ju en tendens att bli torr så ha inte inne den för länge. Lycka till.

      Radera