torsdag 17 mars 2011

Köttfärsgratäng



Plötsligt snöar det. Kanske en förklaring till min värk de senaste dagarna. Blir mer och mer väderkänslig.

Maten idag får jag hjälp med av Maja som ligger hemma med feber. Hon skalar de där eländiga potatisarna åt mig. Idag serverar jag köttfärsgratäng. Egentligen är det en typ av kålpudding men nämn inte det ordet högt för mina barn. Kålpudding kan man inte äta. Men denna versionen med curry och att lite mystiskt namn kanske går ner.

600 gram köttfärs
1-2 gul lök
500 gram vitkål
1 msk curry
1 1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Skala och hacka lök.
Strimla vitkål fint.
Fräs lök och kål ca 10 minuter. Kålen ska inte få så mycket färg utan mer bli mjuka.
Tillsätt curry och fräs ytterligare 2-3 minuter.
Blanda färsen med salt och svartpeppar.
Tillsätt kålblandningen och rör om.
Lägg allt i en smord form.
Grädda mitt i ugn 225 grader ca 20 minuter.

Servera med kokt potatis och rårivna morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar