måndag 14 mars 2011

Gryta med mangochutney, curry och banan

Helgen har varit väldigt jobbig. Har inte mått bra alls. Gubben lagade stekfläsk, potatis och sås i lördags.



Det var riktigt gott. Han är så duktig på att laga mat. Synd att det inte händer så ofta. Även om jag älskar att laga mat är det roligt att gubben gör det. Klart det är ändå jag som får ta hand om disken. Och disk det kan jag lova att det blir när min gubbe står i köket. Förstår inte hur han hinner smutsa ner så mycket.

Igår orkade jag använda resterna och trolla fram en pyttipanna.

Orken har inte återvänt men mat måste vi i alla fall ha. Blir ingen avancerad matlagning på ett tag. Måste få tillbaka mig själv.

Idag blir det en enkel gryta med mangochutney, curry och banan. Vi är inte så många till mat idag så detta räcker. Hade hela familjen varit till bords så hade jag dubblerat receptet.

450 gram karré eller liknande
1 gul lök
2 tomater
1 1/2 msk mangochutney
1 1/2 dl apelsinjuice
1/2 vispgrädde
1 tsk curry
1/2 tsk salt
1 banan



Skär köttet i strimlor.
Skala och hacka lök.
Bryn köttet och lök i en gryta.
Grovhacka eller strimla tomaterna.
Tillsätt i grytan tomater, mangochutney, apelsinjuice, grädde, curry och salt.
Småputtra i 20 minuter.
Skär bananen i skivor och blanda ner strax innan servering.

Servera med ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar