fredag 11 mars 2011

Köttfärsbiffar med dijon- och paprikasmak


Idag är det en dag då jag får använda mig av det som finns i hemmet. Orkar inte åka till affären. Min kropp värker och jag har inte mycket kraft kvar. Tyvärr finns ingen tid hos min husläkare förrän i april och min reumatolog har det lika fullt. Jag får försöka klara mig tills en lucka dyker upp.

Använde bara hälften av köttfärsen i köttfärssåsen igår. Hälften av sockerärtorna finns kvar och ca 200 gram champinjoner. 1 ägg låg och skräpade i kylskåpet, några potatis fanns det kvar i påsen. Hittade lite grädde också. Inte illa. Det blir middag till familjen idag också.

900 kg köttfärs
1 ägg
1 dl ströbröd
2 dl grädde
1/2 tsk stark paprikapulver
1 1/2 tsk paprikapulver
3 schalottenlök
4 msk dijonsenap
1 1/2 tsk salt
4 krm svartpeppar

Blanda ströbröd och grädde i en bunke och låt svälla.
Tillsätt kryddor och senap och blanda väl.
Hacka och bryn löken snabbt. Ska mjukna inte får mycket färg. Låt svalna lite.
Blanda löken i ströbrödsröran.
Blanda ner köttfärsen.
Låt stå en stund och forma sedan biffar. Går lättare om man är lite fuktig om händerna.
Stek på spisen ca 3-5 minuter per sida eller i ugnen på en plåt 175-200 grader i 45 min.

Servera med kokt potatis, brunsås och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar