söndag 5 december 2010

Barnens vecka

Jag har bett barnen bestämma mat den kommande veckan. Ska bli spännande att se vad de önskar sig för mat.
Måndag-fredag ska de komma överens om vilka rätter som jag ska laga.

Det handlar inte om att jag har idétorka utan jag vill ha in barnen mer i matlagningen. Det är viktigt att de inser vilket arbete som det faktiskt ligger bakom. Att de uppskattar det arbete som jag lägger ner för att de ska kunna äta sig mätta. Som det är idag känns det som om de tar det som en självklarhet.

Tänkte börja med att de får bestämma mat i en vecka gemensamt. Sedan tänkte jag få dem ännu mer delaktiga.
De ska var och en få lov att bestämma. Få en egen dag där de ska bestämma maten och också handla och hjälpa till med matlagningen. Självklart även efterarbetet med disk osv.

Kommer med all säkerhet att bli klagomål. De har haft det väldigt lyxigt. Bara kunnat sätta sig vid bordet där maten står dukad och efteråt bara lämna med ett - Tack för maten!

Men jag måste få dem att inse allvaret. De blir allt äldre och en vacker dag är det de själva som ska stå för matlagningen. Äta snabbmat och värmemat är ett alternativ för den okunnige men dyrt i längden och inte bra ur hälsosynpunkt heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar