fredag 3 december 2010

Tassimo vs Johanna

Det pågår ett krig hos mig.

När de är så kallade kaffemaskinerna började dyka upp i hushållen sa jag att jag aldrig skulle köpa en sådan.
Jag har ju min Johanna. Vi kokar kaffe i mitt hem på gammalt sätt. Jag har en Vissla Johanna (kittel) som jag kokar upp vatten i. Tillsätter kokkaffebönor och låter dra en stund. Sedan hälls kaffet upp på en termos och håller sig varmt länge. Klart det beror på hur bra termosen är.

Men nu blir det mer och mer vanligt att folk har en kaffemaskin. Priserna blir lägre och utbudet ökar.

Kaffemaskin är väl fel namn eftersom de här maskinerna gör mycket mer än bara kaffe. Plötsligt finns möjligheten till choklad, macciato, latte osv i ett enda tryck.

Jag har faktiskt börjat att snegla lite grann på de här maskinerna. Från att ha varit helt emot så kan jag faktiskt tänka mig en sådan i mitt hem.

Fördelen är att det går snabbt och att var och en kan få sitt  kaffe precis så som de vill ha.
Nackdelen är kanske att det blir dyrare att dricka kaffe. Har inte satt mig in i än vad det kostar att fylla på förrådet av kapslar. Det får bli nästa steg.

Som jag känner det hade det allra bästa varit om jag kunde få hem en sådan där maskin och testa.

Hur fungerar den i verkligheten?
Använder jag/vi den mycket?
Hur dyrt bir det?
Var/är den värd pengarna?

Vill inte stå där med en dyr apparat som bara samlar damm. Lite som Sodastreamen. Kul i början men fy vad barnen började dricka läsk. Nu blir det bara vid speciella tillfällen som jag köper smaktillsatser till Sodastreamen. Resten av tiden står den mest och samlar damm.

Jag får fundera på om Johanna verkligen ska få gå i pension.  Framförallt känns det som om jag får överväga om priset vinner över vårt behov.

Är tacksam för om ni, mina läsare, kan ge mig tips. Har du en kaffemaskin? Vilken? Vad tycker du?

http://www.tassimo.se/tassimo/page?siteid=tassimo-prd&locale=sesv1&PagecRef=845

6 kommentarer:

  1. Hmmmm svår fråga det där...kanske skulle det räcka med en helt vanlig kaffebryggare...det blir ju ändå en uppgradering till nästa level för dig :)
    Kan säga att min syrras gubbe haren sådan och det verkar bara var problem med den...

    SvaraRadera
  2. B.t.w har du något extraordinärt recept på lussebullar jag brukar köra med kesella.

    SvaraRadera
  3. Där har du en poäng. :D Men ska jag välja mellan Johanna och bryggkaffe så behåller jag Johanna. Har ett recept på lussebullar med två olika degar. Lite mer jox men väldigt goda. Annars tycker jag att det blir superbra med kesella i degen. Kan lägga in receptet. Baka dem gör jag inte idag. :D

    SvaraRadera
  4. Jag har inte ångrat min Tassimo EN ENDA DAG!!! Att kunna få min latte precis när jag vill och dessutom så mkt godare än på många caféer (som inte besitter baristatekniken) är guld för mig.
    Chokladdrycken är god men "konstig" då den bygger på mjölkchoklad... Ska prova te-diskarna vid något tillfälle.
    Ca 50 kr för 16 t-diskar till Tassimo är lite drygt 3 kr latten...det är det värt!
    När den brygger vanligt kaffe tycker jag det blir aningen för starkt men det går bra att trycka på knappen för mer vatten så blir det svagare ;) Dessvärre kan jag inte vara utan min - annars hade du gärna fått låna den ett tag och provat.
    1500 kr på Maxi eller EKO och diskarna finns att köpa i de flesta affärer :D

    SvaraRadera
  5. Just nu väller det in reklam med olika maskiner. Priset blir allt bättre. 3 kr koppen är VÄLDIGT prisvärt. Speciellt om det då är godare än caféer där man får betala 25-30 kronor för en latte.
    Risken är kanske att töserna speciellt minstingen kommer att vräka i sig gottis. :D

    SvaraRadera
  6. Den stora drack latte här sist men jag gjorde den nog aningen för stark.... ;)

    SvaraRadera