fredag 10 december 2010

Pannkakor med sylt




Fredag och sista dagen på Barnens vecka. Det betyder pannkakor, pannkakor, pannkakor. Mina barn och min gubbe är tokiga i pannkakor. Jag gör trippel sats av detta recept.

2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
2-3 msk smält smör eller margarin



Blanda mjöl och salt i en skål. Häll i hälften av mjölken. Rör om och vispa till en klimpfri smet. Häll i resten av mjölken och knäck i äggen. Vispa smeten slät med smält smör och låt den stå och svälla en stund.

Beräkna ca 1 dl till en pannkaka.



Servera med sylt av valfri sort. Här hemma går det mest åt jordgubbssylt men även hallon, björnbär, blåbär eller hjortron som är min absoluta favorit. Minstingen vill gärna ha strösocker på sina pannkakor.

Blir det några pannkakor över så blir det goda kantarellcreps till mig och gubbe ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar