tisdag 14 december 2010

"Lillens" kotletter med sting



Idag mår jag inte bra. Den svenska vintern är inte snäll mot min reumatiker kropp. Att ständigt gå omkring med värk gör mig inte precis glad. Även om mitt ansikte utåt ler. Idag är en, inte sämre, utan en mycket sämre dag. Har ingen lust alls att laga mat och känner inte minsta inspiration. Men jag kan inte tillåta att familjen svälter så jag tar fram ett säkert och enkelt kort. "Lillens" kotletter med sting. Fördelen är också att jag har alla ingredienser hemma.

5 karrékotletter
4 dl creme fraiche
3 dl grädde
0,5 dl soja
1/2-1 tsk sambal oelek Ta efter smak men kom ihåg att sambal oelek är starkt!!!


Jag hade kotletter med ben som jag var noga med att ta bort. Skar sedan kotletterna i mindre bitar. Går lika bra att lägga i dem hela men bitar passar mina barn bättre. Kotletterna var inte helt upptinade heller med det gör absolut ingenting.
Lägg kotletterna i en form.



Blanda övriga ingredienser till en sås och häll den över köttet.



In i ugnen i 175 grader i ca 1,5 timme. Rör om några gånger.

Serverar idag med ris eftersom potatisen tagit slut. Grönsaker fanns det inte så mycket heller av utan det fick bli vita bönor i senapssås.


Stora vita bönor i senapssås
1 1/2 dl stora vita bönor.
2 msk stark söt senap
1/2 msk strösocker
1/2 msk vinäger
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 dl olja

Blötlägg och koka bönorna enligt paketet.
Vispa samman senap, socker, vinäger, salt och svartpeppar. Tillsätt oljan i en tunn stråle under omrörning.
Blanda till sist ner bönorna.
Låt stå kallt innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar