torsdag 2 december 2010

Lövbiffsgratäng med bönsallad

Idag tänker jag sitta i soffan och läsa. Har gett mig själv ett projekt att läsa alla Nobelpristagare i litteratur. Några har jag redan läst och kan hoppa över men jag har lite jobb framför mig. Men ett njutnings jobb.
Därför väljer jag idag att göra denna superenkla rätt.
Receptet finns redan i bloggen men jag sätter in det igen. Denna gången med lite bilder.
Detta receptet går utmärkt att förbereda i god tid innan och sedan bara gratinera i ugnen 25 minuter.
Idag är vi inte så många till maten så jag halverar bönsalladsreceptet. Bönsalladen kan man även förbereda och servera kall.

6-8 portioner

Lövbiffsgratäng:
1 - 1,5 kg lövbiff
3 - 4 paprikor, gärna olika färger
2 dl buljong (1/2 buljongtärning och 2 dl vatten)
3 dl vispgrädde
3 msk vetemjöl
3 msk fransk senap
2 tsk salt
3 kryddmått svartpeppar

Skär biffen i strimlor.
Skölj, kärna ur och strimla paprikorna.



Blanda kött och paprikor i ugnsfast form.



Vispa ihop buljong, grädde, mjöl, senap, salt och peppar i en skål.



Häll blandningen över kött/paprika och sätt in formen mitt i ugnen 225 grader.
Ca 25 minuter och rör om några gånger under tiden.

Bönsallad:
ca 500 gram gröna bönor eller haricots verts (frysta går utmärkt)
1 gul lök
4 msk olja
2 msk vinäger
2 msk vatten
1 tsk salt
2 krm svartpeppar



Koka bönorna i lättsaltat vatten ca 3 minuter.
Finhacka löken och blanda ihop med olja, vinäger, vatten, salt och peppar. Låt gärna dressingen stå och dra en stund.
Slå av vattnet från bönorna och häll över dressingen.
Servera antingen kall eller varm.
Idag blir det kokta potatis och kokt broccolli också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar