måndag 13 december 2010

Salami från Delikatess kungen



En av mina kollegor frågade för några veckor sedan om jag ville köpa salami. Hans dotter sålde genom sin idrottsförening.
- Givetvis. sa jag.
När jag sedan kom hem till gubben och berättade att jag köpt en salami för 165 kronor trodde jag han skulle gå i taket men..
- Åh, den är så god. Hur många beställde du?
Hahahaha!

Igår väntade salami på mig när jag kom till jobbet. Vitlökssalami från Delikatess kungen. Den doftar underbart. Hela kylskåpet på jobbet luktade vitlök. Tur att det var helg och inte så många jobbade. Risken för att någon hade tyckt att det stank hade kanske varit stor.

På paketen som salamin levererades i stod det tre recept som verkligen fick det att vattnas i munnen på mig. Kommer absolut att göra dem. Men inte idag. Kanske inte ens med Delikatess kungens salami. Men jag kommer absolut att laga dem.

Att det inte blir idag beror på att jag har ledigt från spisen. Vi ska till Jämshögs Gästgivargård och äta julbord.
Men jag tänkte inte lämna er mina kära läsare utan ett recept idag. Ni ska få ett av recepten från salamipaketet.

Delikatessmacka med salami och Brie
4 person

1 st limpa dansk rågbröd
50 gram färskost
100 gram Brie
200 gram salami
1/2 huvud isbergssallad
8 st soltorkade tomater
50 gram svarta kalamataoliver
8 st inlagda kronärtkockshjärtan
16 kvistar oregano

Skiva rågbrödet och bred på färskosten. Skär Brieost, salami och strimla isbergssallad. Dela på soltorkade tomater, oliver och kornärtskocka. Fördela alla ingredienserna på bröden och garnera med oreganokvist.

1 kommentar:

  1. Hej Lotta, Tror jag också köpt deras salami, den som finns på www.delikatesskungen.se. Vi tyckte först att det var mycket pengar, men oj vad god den var och faktiskt mycket billigare jämfört med liknande i saluhallen, dessutom gick ju pengarna till min systers barns klass:-))

    SvaraRadera