fredag 24 december 2010

Förrätt - Västerbottenostpaj med räkor


Idag lagar gubben mat. Jag assisterat lite i alla fall.
Menyn är nog lite hemlig. Han avslöjar inte allt på en gång. Men till att börja med så gör han fem små västerbottenostpajer.

2 1/2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
150 gram smör
2 msk kallt vatten
1 ägg till pensling
1/2 tsk salt

Arbeta ihop en deg. Tryck ut pajdegen i 5 suffleformar.
Låt stå kallt i 30 minuter.







Vispa upp ägget och pensla pajskalen.
Förgrädda i 10 minuter i 200 grader.

Fyllning:
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl grädde
200 gram västerbottenost
3 ägg
1/2 tsk strösocker
salt och peppar

Koka upp mjölk och grädde. Dra åt sidan och lägg ner osten.
Blanda ner ägg, socker i ostblandningen. Krydda med salt och peppar.
Häll fyllningen i pajskalet.


Grädda i 150 grader i ca 45 minuter.



Lossa försiktigt pajerna ur formen. Ta hjälp av en kniv.

Serveras med räkor, strimlad rödlök, cream fraiche, citronskiva och dill.

5 kommentarer:

  1. Var har du köpt dina suffleformar?

    SvaraRadera
  2. Suffleformarna har jag köpt på Markislagret i Bromölla. IKEA har haft tidigare men jag tror de har utgått.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag kollade tidigare idag på ikea, men det fanns inga. Jag bor i Skåne, så lite långt blir det, men
    Tack för snabbt svar! :)

    SvaraRadera
  4. Inte såå fräscht att stoppa ner sina motor/snusarfingrar i degen...

    SvaraRadera
  5. Får göra dig besviken. Gubbens händer är renskrubbade men tyvärr gick inte färgen bort och lacknafta hade vi ingen hemma. Gick det inte bort med tvål och vatten så lossnar färgen nog inte i maten.

    SvaraRadera