onsdag 22 december 2010

Kladdkaka




Idag har jag tillbringat dagen, eller i alla fall 3 timmar, på Andys Lekland. Trots att jag bara suttit på en soffa och tittat på glada, springande och lekande barn är jag helt slut. Därför lämnar jag matlagningen till pizzerian. De gör en väldigt god Prima Vera.
Istället gör jag en kladdkaka till kaffet.
Blev inspirerad häromdagen när jag var hemma hos en väninna på fika. Hon bjöd på en jättegod kladdkaka. Får se om min kommer i närheten av hennes.

100 gram smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
3/4 dl kakao
1 tsk vanilinsocker
Hade tänkt ha i 1 msk konjak men flaskan var visst tom.

Smält smör.
Vispa ägg och socker. Häll i smöret. Rör om väl.
Blanda mjöl, kakao och vanilinsocker. Sikta ner i äggsmeten.
Tillsätt eventuellt konjak eller varför inte rom.
Smöra och bröa med skorpmjöl en form ca 22 cm i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 15 minuter.
Låt vila en stund innan du tar ur den ur formen.

Servera med vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar