måndag 2 maj 2011

Biffar i het tomatsås



Vardagen skulle gå in i ett lugnare skede trodde jag. Nu när den stora renoveringen av Majas rum var klar. Men tydligen ska jag få äta upp mina ord. Livet blir bara mer och mer kaotisk. Förstår inte hur jag ska hinna med allt. Förstår inte hur jag ska vara alla till lags och orka existera själv.

Började morgonen som vanligt med att försöka sparka igång ungdomarna. Lyckades inget vidare. Hårda ord, taxiverksamhet och en MYCKET ledsen mamma. Två kom i alla fall i tid till skolan.

Nu ska jag dra igång matlagningen trots att klockan bara är 09.00. Ska jag hinna köra två gånger tur och retur Kristianstad idag så måste maten vara klar tidigt. Först sjukgymnasten klockan 13 och sedan jobb klockan 19.30. Där emellan tänkte jag hinna värma maten och äta med familjen.
Hoppas jag hinner med lite av allt det där andra också för huset ser ut som ett bombnedslag.

800 gram nötfärs
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 burk 400 gram krossade tomater
1/2 - 1 tsk sambal oelek
3 dl vispgrädde
2 msk tomatpure

Blanda färsen med salt och svartpeppar.
Forma till biffar.
Stek biffarna och lägg över dem i en gryta.
Blanda krossade tomater och grädde med sambal oelek.
Häll blandningen över biffarna. 
Låt puttra i några minuter. 

Servera med potatisgratäng och vitkålssallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar