tisdag 24 maj 2011

Tisdag: Pastagratäng med kyckling och tomat



Idag regnar det ute och världen är mycket mörkare och gråmurrigare än på länge. Vissa hade kanske tyckt att det är ett riktigt skitväder men jag välkomnade regnet. Förutom lite arbete vid tvättmaskinen och en snabb runda med dammsugaren så har jag läst. Jag tände ett väldoftande pelatrjus på soffbordet och kröp upp med Kajsa Ingemarsons bok "Bara vanligt vatten". När jag nu stannar på sidan 177 inser jag att klockan sprungit iväg. Det är dags att ta itu med matlagningen innan jag ska köra till jobbet.


800 gram - 1 kg kycklingfilé
8 dl pasta
1 gul lök

250 g körsbärstomater
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
5 dl mjölk
2 msk maizena majsstärkelse
1 tsk paprikapulver
3 dl riven ost


Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
Skala och skiva löken.
Dela tomaterna.
Strimla kycklingen.
Bryn kycklingen i omgångar.
Häll i all kyckling i pannan och tillsätt löken och stek ytterligare ca 5 minuter.
Vispa majsstärkelsen med lite av mjölken i en kastrull. Går lika bra med vetemjöl.
Tillsätt resten av mjölken, låt sjuda under omrörning ca 3 minuter.
Rör ner paprikapulver, salt och svartpeppar och 2 dl av osten.
Smaksätt eventuellt med mer salt och peppar.
Blanda pastan med kyckling, lök, sås och tomater.
Häll allt i en ugnsfast form.
Strö över resten av osten.



Gratinera mitt i ugnen 250 grader ca 10 minuter eller tills gratängen har fin färg.


Servera med blandsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar