måndag 9 maj 2011

Snabb fläskfilé i dijonsås


Idag är vi bara tre vid matbordet. Max stannar hos sin flickvän och gubben jobbar över.
Skönt att inte behöva laga mat till alla idag eftersom jag är helt slut. Varit iväg hela dagen och uträttat ärende.
När jag sedan kom hem fick jag dansa lite med dammsugaren, torka golvet och stoppa in nytt i tvättmaskinen. Konstigt att det inte var gjort.
Började sedan städa Magdas rum. Vill man bli deprimerad så ska man städa hennes rum.
Jag vet, jag vet. Jag har sagt att jag inte ska städa hennes rum och att hon ska göra det själv. Men nu är det äckligt. Hade jag kunnat stänga dörren och slippa se det så hade det nog gått. Då hade jag nog kunna låta bli. Men vi måste gå genom hennes rum för att komma till andra delen av huset. När man inte ens ser golvet man trampar på då har det gått alldeles för långt.
Hennes rum är URK!!! Än har jag inte hittat något levande men det skulle inte förvåna mig om jag hittar något ludet med fyra ben. Och då vill jag poängtera att hon aldrig haft råtta eller mus som husdjur.

Därför passar detta receptet bra. Enkelt, snabbt och smakar väldigt gott. Lyxigt en måndag. Passar perfekt som belöning i städpausen. Vill man så går det utmärkt att byta ut grädden mot mjölk och redning. Jag blandade eftersom jag bara hade 1 1/2 dl grädde hemma.

1 fläskfilé
1 schalottenlök
2 vitlöksklyftor
1 msk dijonsenap
2 tsk kinesisk soja
1 buljongtärning
5 dl grädde
1 msk dragon
salt
svartpeppar

Skär filén i 1 1/2 cm tjocka skivor.
Bryn.
Peppra och salta lätt.
Hacka löken.
Bryn löken och tillsätt senap, soja, buljongtärning, grädde, vin och dragon.
Koka ihop i 10 minuter.
Lägg i fläskfiléen och koka 5 minuter till.

Servera med kokt potatis och kokta ärtor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar