måndag 16 maj 2011

Hur länge ska man grilla?

Nu när värmen kommit är det mer regel än undantag att man känner doften av grillat. Grillat är gott men ofta är folk rädda att servera kött som inte är färdigt. Och därför förvandlas köttet istället till kolbitar. Finns inget värre än en nötköttbit som fått grilla för länge. Gubben brukar säga att man kan slå ihjälp folk med det. Å andra sidan så är vissa saker viktiga att de verkligen blir klara. Som tex griskött eller kyckling. För att undvika sjukdomar.

Men hur länge behöver man egentligen grilla olika saker? Bäst är att ha någon form av termometer som kan berätta för dig hur varmt köttet är inuti. Men har man inte det kan man använda sig av klockan. Generellt sett så är köttet klart om man går efter dessa tider. Men för säkerhets skull så kan man ju skära i biten och kolla. Kyckling kan man stick i och är köttsaften klar så är kycklingen färdig.

Grilltider:
Entricote, Biff 1 1/2 cm tjock - 2-3 min/sida
Grillskivor av nöt 1 1/2 cm tjock - 3-4 min/sida
Lövbiff 1/2 cm tjock - 2 min
Lammkotletter 1 1/2 cm tjock - 2-3 min/sida
Karré, Fäskkotlett 1 1/2 cm tjock - 3-4 min/sida
Tunna revben 1-2 cm tjock - 4-5 min/sida
Grillkorv 4-8 min
Kycklingfilé 1 1/2 cm tjock - 10-12 min
Kycklingklubba - 25-30 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar