torsdag 31 december 2015

Anka och tofu



Hade tänkt jobba lite idag men vaknade med rinnande näsa och ögon. Halsen rev och örat sprängde. Jag som aldrig har feber kände det som om jag brann upp inifrån. Gubben kom med kaffe och macka och konstaterad att jag fått en riktig mansförkylning.


Jag och Maja kröp ihop i hennes säng och såg några avsnitt av Once upon a time.  Härligt!

Gubben rumstrerade i köket och lagade mat åt oss. Oss och oss. Magda är hos Rasmus och Max körde till flickvännen och hennes familj. Maja håller i alla fall mig och gubben sällskap.


Till sig och Maja gjorde gubben ankbröst och jag fick marinerad tofu. Till det serverades en potatisgratäng med rosmarin, stekta champinjoner och sparris. Till ankan serverades en sås med smak av apelsin.



Maja startade en Harry Potter kavalkad på sitt rum och jag kröp ner i soffan.

Gubben hade fixat två efterrätter att njuta av under kvällen.

Den första var en nougatmousse.



2 dl grädde
100 gram nougat
2 äggulor

Vispa grädden till moussekonsistens
Smält nougaten i vattenbad.
Blanda i äggulorna i nougaten men kontrollera så att tempen inte är över 82 grader för då koagulerar äggen.
Vänd ner nougatblandningen i grädden.
Häll eventuellt upp i portionsformar och låt stå i kylskåpet i minst två timmar.
Servera med hackade brända mandlar eller med konserverad frukt.


Den andra efterrätten var Cream Brülée:

3 dl grädde
1 dl mjölk
1 vaniljstång (1 1/2 tsk vanilinsocker kan du använda om du inte har vaniljstång)
3/4 strösocker
5 äggula
råsocker/farinsocker

Koka upp grädde, socker och vanljstång (delad och fröna urskrapade)
Vispa upp äggulan lite och häll ner i grädden under omrörning.
Häll i fyra portionsformar.
Ställ formarna i en ugnsform med hög kant. Häll vatten runt upp till hälften av formarna. Baka av i 150 grader i 1 timme.
Bränn av med lite råsocker. Har du ingen brännare så använd högsta värmen på grill i ugnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar