fredag 4 december 2015

Färsbiffar med rostade potatis

I onsdags hade gubben lagat denna rätten. Tyvärr var jag inte hemma och kunde fotografera. Gubben har en gammal Nokia från stenåldern som jag inte ens är säker på kan ta fotografier.

Jag och Magda var faktiskt på Öppet Hus på Praktiska Gymnasiet i Kristianstad. De har en linje som Magda funderar på att söka till.
Vi fick ett bra intryck av skolan och läraren till just den linjen Magda är intresserad av visade oss runt. Vi var väldigt öppna med Magdas problematik och vad läraren sa så fanns det inga hinder för att Magda skulle kunna gå på skolan. Men vi får väl se. Just nu är allt så osäkert.

Igår var vi på Bup för introduktion till DBT och Magda tog emot det väldigt bra. Vi ska diskutera det ordentligt och meddela vad vi tänker på torsdag under Lots-mötet på skolan.
För mig är det inte ett svårt val. Jag har tjatat om ett sådant här möjlighet i många, många år men det är inte bra jag som har något att säga till om.
Vi måste ha i åtanke att Magda ska orka. Kommer hon att fixa gå i skolan och vara med på DBT? Hon kämpar som det är idag med att orka skolan. Den gemensamma terapin var 2 2 1/2 timme en gång i veckan och den enskilda var en dag i veckan. Hur länge vet jag inte. Att ta sig till och från DBT kommer att ta 2 - 3 timmar om man räknar med att Magda ska åka buss, tåg och sedan promenera en bit till Mellanvården. En annan fråga är: Kommer hon att klara av att ta sig dit själv? Kommer jag att få avsätta två dagar i veckan på att köra Magda? Plus att varannan vecka ska vi föräldrar/anhöriga också gå på DBT-utbildning (information). Hur ska jag hinna jobba? Kommer jag att kunna kombinera mitt jobb som faktiskt ligger 1 timmes bilväg åt andra hållet? Och en annan fråga som jag knappt vågar ställa mig själv: kommer jag att orka? Mycket att fundera på och jag känner mig trött.

600 gram blandfärs
grovsalt
1/2 solovitlök
4 msk vatten
1 ägg
1/2 dl ströbröd
1 paprika
1/2 knippa salladslök
1 dl olivolja
2 msk rödvinsvinäger
salt
svartpeppar
1 påse rucola
1/2 lime
potatis

Skrubba eller tvätta potatisen.
Skär ett kryss i varje potatis.
Lägg gott om grovsalt i en ungsform och lägg potatisen med krysset uppåt.
Ringla över lite olivolja och svartpeppar.
Baka i ugnen 200 grader i cirka 30-5 minuter.
Skala och riv vitlöken.
Blanda ihop färsen med vastten, ägg, ströbröd och hälften av vitlöken.
Salta och peppra.
Forma små biffar och stek dem 6-8 minuter på varje sida.
Finhacka paprikan och strimla salladslöken fint.
Blanda detat med olivoljan så det blir en massa.
Smaksätt med rödvinsvinäger, resten av vitlöken, salt och svartpeppar.
Skölj rucola och pressa limesaft över.

Servera färsbiffarna med rostad potatis och sallad.

1 kommentar:

  1. Hej Lotta!
    Läste att ni hade varit på öppethus på praktiska gymnasiet. Låt inte skenet bedra dig och din dotter om denna skolan! De är hemskt duktiga på att framgå som en stabil skola med möjligheter för ungdomar som har någon form av problematik. Talar utifrån egen erfarenhet då de 3 åren jag spenderade på skolan endast innehöll en massa lovande utan resultat..

    SvaraRadera