torsdag 18 september 2014

Korv och potatismos


Gubben kom hem idag för läkarbesök men gissa om Lotta hade sett fel. Inte bara på dag eller på vecka utan på en hel månad. Men när vi ändå var där tyckte receptionisten att vi skulle träffa en sköterska. Vilket var tur.


Hon upptäckte att gubbens blodtryck inte alls var bra och ville först inte släppa hem honom. Efter samtal med en läkare bestämde de att han skulle komma tillbaka nästa vecka för ny blodtryckstagning samt provtagning inför läkarbesöket. Tur att jag hade sett fel på dagen.



Kanske han äntligen lyssnar på mig. Har tjatat på honom om länge om läkarbesök men eftersom det bara har varit att ringa och förnya receptet har han struntat i doktorn. Att inte ta blodtrycket på fyra år utan bara förnya receptet tycker jag är dåligt. Visst, det är numera gubbens ansvar att boka läkartid men han fixar det inte. Kanske jag skulle ta på mig det ansvaret också men jag kan inte tvinga honom gå dit.

Gubben önskade potatismos och korv och fick som han ville. Jag hade planerat klyftpotatis och en köttbit som motvikt till hans McDonaldsmiddagar under veckorna. Men vill han ha korv så får han korv. Jag är bara glad att han är hemma.

Potatismos:
2 kg potatis
4 dl mjölk (eventuellt byta ut någon dl mot grädde)
50 gram smör
1 tsk salt
2 krm vitpeppar

Skala potatis och koka mjuka i lättsaltat vatten.
Häll av kokvattnet.
Pressa potatisen.
Värm mjölk och smör i en kastrull och häll det över potatisen.
Vispa moset riktigt luftigt. Enklast om du har en elvisp.
Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar