tisdag 11 januari 2011

Anettes punschglass


En av mina väninnor, som nu inte bor i "rätt" ände av Sverige, brukade vid lyxiga tillfällen bjuda mig på något som hon kallade för punschskålar. Jag har döpt om dem till Anettes punschglass för att ära min kära väninna.

Jag försökte mig på att använda silikonformar denna gången och det var inget lyckat. Chokladformarna lossnar inte utan det blir till att servera glassen i silikonformarna. Men nu vet jag det. Pappersformar är bäst.

Tack pappa för dina gömmor. Utan dig hade det inte blivit punsch i glassen.

12 st pappersformar storlek muffins
3 äggulor
1 1/2 dl florsocker
1/2 dl punsch
3 dl vispgrädde
1 paket blockchoklad

Börja med att göra chokladformarna.
Smält chokladen i ett vattenbad.




Smörj insidan av muffinsformarna med chokladen. Låt stelna emellan och upprepa flera gånger.




Låt stelna ordentligt.
Dra försiktigt bort pappersformarna.

Vispa äggulor och florsocker poröst.
Rör i punsch.
Vispa grädde tjock i en annan skål.
Vänd ner äggpunschen.
Fördela smeten i chokladformarna.
Ställ in i frysen.




Ta ut strax innan servering så att chokladen inte börjar smälta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar