onsdag 12 januari 2011

Knaggens surdegsbröd


Igår när jag kom hem från jobbet låg det fyra limpor surdeg på spisen. Väl inlindade i bakduk. En gubbe orolig som en hönsmamma frågade om jag hade rört hans bröd.

- Jag bara luktade på det, svarade jag.
- Du får inte röra det. Surdegsbröd ska vila några dagar innan man skär i det, sa den allvetande surdegsbrödbakaren.

Men i morse hörde jag hur han grejade i köket. När jag kom ner stod han och bredde mackor av nästan en hel limpa surdegsbröd.

- Jag måste ju smaka. Och ha med till jobbet, försvarade han sig.

Hahaha

Jag fick också smaka. Barnen tog resten av den limpan till frukost.

Surdeg:
3 dl vatten
25 gram jäst
3 dl rågmjöl

Värm upp vattnet till fingervarmt, 37 grader. Lös upp jästen i lite av vattnet i en bunke.
Tillsätt resten av vattnet och rågmjöl.
Täck bunken med ett tättslutande lock eller plastfolie. Låt stå i rumstemperatur i 1-2 dagar.
Surdegen är nu färdig.
Vill du förvara den ett tag? Arbeta med lite vetemjöl till en liten boll och förvara svalt tills du ska baka.

Deg:
25 gram smör
7 dl vatten
50 gram jäst
1 msk salt
1-2 msk stötta eller malda brödkryddor
ca 2,8 liter rågsikt eller 1 liter rågmjöl
ca 1,8 liter vetemjöl

Smäl smör och häll i vatten. Värm till fingervarmt. Lös upp jästen i en dela av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, surdegen, brödkryddor och salt.
Arbeta in så mycket mjöl att degen går lätt att arbeta med och släpper kanterna.
Låt degen jäsa i ca 40 minuter under bakduk.
Knåda degen väl på mjölat bakbord med resten av mjölet.
Dela degen i fyra delar och forma varje del till en slät limpa.
Lägg på smord plåt eller brödform och skåra bröden lätt med en vass kniv.
Jäs bröden igen under bakduk 30 minuter-1 timme.
Grädda bröden i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 45 minuter.
Låt dem kallna inlindade i bakduk.
Skär dem tidigast dagen efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar