torsdag 13 januari 2011

Köttfärsfylld pannkaksrulle



I början av 90-talet var jag och gubben bortbjudna till några vänner till mig, Bosse och Irene. Vi blev då bjudna på köttfärsfylld pannkaksrulle. Jag hade aldrig ätit det innan och blev positivt överraskad. För mig, då, var pannkakor en efterrätt. I mitt föräldrahem serverades inte pannkakor som middag.
För någon vecka sedan kom jag ihåg den middagen och har gått och funderat på om jag inte skulle laga köttfärsfylld pannkaksrulle.
Idag är det dags och jag hoppas att mitt minne lever upp till verkligheten. När jag äter kommer jag också att komma ihåg Bosse som lämnade oss alldeles för tidigt i en så tragisk olycka.

Pannkaka:
2 ägg
6 dl mjölk
2 3/4 dl vetemjöl
25 g smör
1/2 tsk salt

Fyllning:
300-400 g köttfärs givetvis kan du använda den färs som du själv föredrar
1 gul lök
1 burk krossade tomater
1 tsk oregano
1 tsk basilika
1 msk tomatpuré
riven ost
1/2 tsk salt
1-2 krm svartpeppar



Vispa ihop pannkakssmeten och låt den dra en stund.
Smält smör i en långpanna.
Häll smöret i smeten.
Häll smeten i långpannan. Grädda pannkakan ca 25 minuter i 225 grader. Vänd upp den på bakplåtspapper/smörpapper och låt den kallna.




Finhacka löken och stek den mjuk. Tillsätt köttfärs och fräsa den smulig.
Tillsätt de övriga ingredienserna och låt färsen småkoka tills vätskan från tomaterna kokat in.
Bred ut färsen över pannkakan.




Rulla ihop den till en tjock rulle. Som du gör med en rulltårta.



Lägg rullen på en plåt.
Strö på ost.



Gratinera i 250-275 grader med endast övervärme tills osten smält.
Skär pannkaksrulle i skivor när det är dags att äta.

Servera med en grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar