tisdag 25 januari 2011

Chokladmuffins med frosting



Chokladmuffins:
75 gram smör
2 dl strösocker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk eller grädde

Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Smält smör.
Vispa smör, mjölk, ägg.
Rör ihop blandningarna.
Fördela smeten i muffinsformar. Ca 15 normal storlek. Tänk på att inte fylla formarna helt. Smeten växer.
Grädda i 175 graders ugn i ca 15 minuter.  Stick i dem och kolla om de är klara.



Frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vanilinsocker
1/2 dl kakao
100 gram philadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt.
Rör sist ner kaffet.
Bred eller spritsa på frostingen på muffinsen. Jag tog inte på alla eftersom jag vet att gubben inte är så förtjust i frostingkletet.



Dekorera eventuellt med lite strössel. Jag hade jordgubbspärlor som jag hällde på.

Gillade inte detta muffinsreceptet. Tyckte de blev torra. Men frosingen blev ok.

2 kommentarer:

  1. Underbart goda, saftiga och "torkar" inte. hållbara helt enkelt! stort plus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Tack! Jag får väl testa dem igen för enligt mig själv var de inget vidare. ;-)

      Radera