torsdag 27 januari 2011

Baconbullar


När jag var med Maja i skolan idag pratade jag med mattanten. Maja äter väldigt lite. Både i skolan och hemma. Det är inte så att vi är väldigt oroliga för hennes hälsa men det är bättre att så att säga "mota Olle i grind".  När mattanten berättade att det i morgon är fisksoppa så såg vi Majas reaktion. Det gick inte hem. Så jag lovade att baka baconbullar som hon kan ta med sig. Mattanten sa att hon till och med kunde låna deras kylskåp. Det tyckte jag var otroligt fint. Annat var det på min tid när mattanterna tvingade eleverna att äta upp all mat som var på tallriken.

Baconbullar eller matmuffins överhuvudtaget är otroligt bra att ha i frysen. Enkelt för barnen att själva ta fram och snabbt tina i micron.
Som tillbehör till soppa eller tillsammans med en sallad. Men idag räcker det bara till kvällsmaten.

Deg:
50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja
2 krm salt
2 tsk sirap
vetemjöl (jag använde mig av både vetemjöl och vetemjöl med fullkorn)

Fyllning: 
2-3 paket bacon
2 msk oregano
ca 3 dl parmesan

Pensling:
1 ägg
flingsalt

Smula sönder jästen i en plastskål.
Värm vattnet så att det blir fingervarmt.
Häll vattnet över jästen. Rör så jästen löser sig.
Tillsätt olja, salt och sirap. Blanda
Tillsätt först 3 dl vetemjöl och arbeta sedan i lite mjöl i taget tills degen släpper och är blank och smidig.
Låt degen jäsa i 10 min under bakduk.
Strimla bacon och riv osten.
Tillsätt bacon, ost och oregano tilld egen och knåda.
Forma till bullar. Blir 15-20 stycken beroende på hur stora man gör dem.
Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper.
Jäs bullarna under bakduk 15 minuter. Blir ca dubbelt så stora.
Pensla med vispat ägg och strö på lite flingsalt.
Grädda mitt i ugn 10-15 min i 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar