måndag 10 januari 2011

Rosépeppar lax med dillsås


Mina barn äter INTE fisk. Konstigt. När de var små åt de fisk men när de började skolan blev de mer och mer negativa. Flickorna äter nog lite i skolan men grabben total vägrar. Han äter inte ens kyckling eller kotlett om jag panerat dem. Det påminner om fisk säger han.
Men gubben ÄLSKAR fisk. Så idag tänker jag vara min älskling till lags och laga fisk. Men för husfridens skull så steker jag några falukorvsskivor till "fiskhatarna".

4 laxfjäril (beräkna 1 per person om det inte är stor ätare)
1-2 tsk rosépeppar
1 tsk salt
olja
dill ca en kruka
2 dl créme fraiche
2-3 tsk citronsaft
2-3 krm salt



Lägg laxen i en ugnssäker form.
Pensla med 1 msk olja och strö över grovt krossad rosépeppar och salt.




Tillaga i ugn 225 grader i 10-12 minuter.

Sås:
Mixa dillen med lite créme fraiche. Rör i resten av créme fraichen och smaka av med citronsaft och salt.

Servera rosépepparlax med dillsås med kokt potatis samt sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar