fredag 7 januari 2011

Banan- och currygratinerad kyckling




Jag fick rätt igår. Det blev Burger King. Inte riktigt vad jag hade hoppats men det fick väl gå. När jag för en gång skull äter ute så hade jag hellre suttit vid ett bord med duk och bestick. Men jag klagar inte när gubben tagit ett initiativ.
Idag tar jag över matlagningen igen. Gör ett alternativ till en tidigare rätt. Då gjorde jag med fläskfilé. Har längre tillbaka, innan bloggstart, även gjort rätten med kotlett. Fungerar precis lika bra.

1 kg kycklingfilé
salt, svartpeppar
1/2 msk curry

Sås:
1 gul lök
1 msk curry
3 dl buljong
2 dl vispgrädde
3 msk vetemjöl
1/2 tsk salt

Gratinering:
2-3 bananer
1-2 dl riven ost



Skär kycklingen i mindre bitar.
Stek bitarna tills de fått lite färg på alla sidor.
Lägg över i en ugnsfast form.




Salta, peppra och krydda med curry.

Finhacka löken och fräs genomskinlig i en kastrull tillsammans med curryn.
Häll i buljong och koka upp.
Vispa ut vetemjöl i grädde och tillsätt redningen i buljongen.
Koka såsen några minuter och smaka av med salt.

Skiva bananerna och strö dem över.




Häll över såsen.



Strö över riven ost.




Gratinera mitt i ugn 225 grader i ca 10-15 minuter eller tills gratängen fått fin färg.



Servera med ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar