fredag 21 januari 2011

Köttbullar med bacon och vitlök


1 kg köttfärs
2 ägg
1 dl ströbröd eller kokt kall potatis
2 dl grädde
5 vitlöksklyftor
1 stor gul lök
1 1/2 tsk salt
3 krm peppar
2 paket bacon

Gör så här:
Hacka löken (gul och vit) och stek. Hade jag skrivit att jag hade tagit 9 vitlöksklyftor hade du nog backat. Men det är ju så att klyftorna har olika storlek och jag gissar att mina 9 klyftor motsvarar 4-5 normal.



Blanda ströbröd och grädde i en bunke och låt svälla.
Skär bacon i mindre bitar.
Blanda samman köttfärs, bacon, lök, ägg och kryddor.
Blanda ihop allting. Låt stå en stund och rulla sedan köttbullar. Går lättare om man är lite fuktig om händerna.
Stek på spisen eller i ugnen på en plåt 175-200 grader i 45 min.

Servera med kokt potatis, sås och haricot verts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar