söndag 22 februari 2015

Gubben lagade mat igår - Lövbiffsgratäng med ädelost



Jag var på date med min vän Ulrika igår. Vi gjorde stan (Kristianstad) och gick i affärer. Jag unnade mig en stickad klänning/tunika som jag hittade på rean.

Vi åt lunch på Lu´s. Har du aldrig varit där kan jag rekommendera detta mysiga kafe. Trevlig mat, fika och personal. 

Ulrika åt vegetarisk crepe, Diana åt crepe med lax och räkor. Jag åt en frukttallrik med en sojalatte.

Gubben lagade mat till resten av familjen. Jag hade rekommenderat ett recept som han använda sig av.

1 stor purjolök
800 gram lövbiff
2-4 dl riven västerbottensost
200 gram ädelost
5 dl crème fraiche
1/2-1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skölj och strimla purjolöken
Strimla lövbiffen och fräs lite.
Värm crème fraiche och ädelost i en kastrull på låg värme tills osten smält, 
Smaka av med kryddor.
Varva purjolök och lövbiff i formen och häll över ostsåsen
Strö över riven ost
Gratinera i 170 grader i 20-30 minuter.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar