måndag 23 februari 2015

Var god dröj.....

4 november var jag hos optikern och det konstaterades att mina ögon inte samarbetade som de skulle. Min syn hade blivit sämre och optikern ville att en ögonläkare tittade på mig. Alltså blev det inga nya glasögon trots att dessa är skamfilade. Så repiga att jag knappt kan se ut.

Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag trots allt köpt ett par billiga glasögon bara för att i alla fall få rätt styrka.

Jag har gått här och väntat eftersom de sa att det var väntetid på 2-3 månader på ögonmottagningen. Väntat och väntat. Är ganska bra på att vänta och avvakta. Men idag tänkte jag att jag måste ringa och kolla vad som händer. Så jag kontaktade optikern och fick till min förvåning höra att nu var väntetiden 5-6 månader. Suck!

Denna konstanta huvudvärk är så tröttsam. Att inte se ordentligt gör saken bara värre.

Jag är van vid att se dåligt eftersom jag har haft glasögon sedan jag var 9 år men det har alltid kunnat åtgärdas med glasögon. Att inte se skyltar lika tidigt som jag brukar. Att inte orka läsa böcker eftersom bokstäverna dansar på sidorna. Att plötsligt få fält som är svarta framför ögat.Det är något nytt.

Undrar om det är 5-6 månader tills jag får en tid eller om det är 5-6 månader innan jag kommer dit. Det är faktiskt två helt olika saker.

Jag kan få en tid om 6 månader med en tid för undersökning om ytterligare 2 månader.

För mig är långa väntetider ett tecken på att verksamheten går på knäna. Bygg ut, anställ fler.

Tänk så hur många fler som måste finnas där ute med dålig syn. Mycket sämre syn än vad jag har och som väntar på en tid. Vill du möta dem i trafiken?

Nu har jag snart väntat 4 månader. Undrar hur länge jag får vänta till. Ångrar så att jag inte köpte några billiga glasögon med rätt styrka. Även om de bara skulle fungerat i ett halvår så kanske de underlättat något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar