onsdag 25 februari 2015

Svampsås med pasta


Maxi hade champinjoner billigt så jag tänkte göra en pastasås. Jag valde skogschampinjoner eftersom gubben tycker de smakar bättre än vanliga vita champinjoner.

Jag använder mig av havre men du kan givetvis använda vanlig grädde eller mjölk.

Familjen äter ju kött så stekte jag lite bacon till dem men rätten fungerar helt utmärkt vegetarisk.

Alla gillade maten idag. Trots att det var svamp. Max åt och njöt medan Magda pillade bort svampen. Den gick inte till spillo utan gubben slukade den med.

400-500 gram champinjoner
1 stor gul lök
3 dl havregrädde
3 dl havredryck
knappt 1 msk vitvinsvinäger
1 krm vitpeppar
1 tsk japansk sojasås
1/2-1 msk kinesisk soja
1 kruka färsk basilika
300 gram ruccola
1 msk majsstärkelse + lite vatten


Dela svampen grovt.
Stek svampen tills allt vatten dunstat bort och den fått fin färg.
Finhacka löken.
Bryn istället löken tills den blir mjuk.
Tillsätt havregrädde, vitvinsvinäger, kinesisk soja och japansk sojasås.
Smaka av med kryddor.
Om såsen känns för tunn så kan du reda med majsstärkelse och lite vatten.
Koka ihop i 5-10 minuter.
Hacka basilikan grovt och tillsätt i såsen.
Låt puttra lite till.
Precis innan servering vänder du ner svamp och ruccola.

Servera med pasta, grönt och cashewnötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar