söndag 13 februari 2011

Mammas värmländska leverkorv

Jag har inte glömt bort er bloggläsare. Men gårdagen blev fylld av renovering. Matlagningen fanns det inte tid till när vi upptäckte att magarna skrek.Så det blev ett enkelt kort. Bakpotatis från Toddez i Olofström. När vi för en gångs skull köper mat där så hade man önskat att det blev bra men tyvärr. Av fem potatis var fyra enligt beställning. Av dessa fyra smakade två konstigt. Potatisen var vattnig i smaken. Trist.
Så idag har jag redan förberett middagen. Klockan är 9.00 men det är lika bra att vara förberedd. Det blir Mammas leverkorv, kokt potatis och lite grönsaker.
Som jag skrivit innan så har jag inte blivit betrodd med mammas recept men jag har hittat ett annat som påminner om mammas korv. Kryddningen är jag inte riktigt säker på om det stämmer men tills jag får receptet av mamma så får ni stå tillgodo med detta.


0,5 kg svinlever
0,5 kg fläskfärs
7 kalla kokta potatisar
1 stor gul lök

2,5 tsk salt
1,5 tsk vitpeppar
2 tsk socker
4 m fjälster


Tillagning:
Mal lever, kött, potatis och lök.

Blanda väl och tillsätt kryddorna.
Stek först ett test på stekpannan och kontrollera om kryddningen är bra. Kan även tillsätta tex 1 tsk mejram.
Stoppa smeten i fjälstret i längd du önskar och knyt båda ändar.
Sjud korven i vatten i ca 20 minuter.
Låt svalna och frys in.
Ska du använda korven direkt så stek korven på medelvärm tills den fått fin färg. Då behövs inte kokningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar