onsdag 9 februari 2011

Blomkål- och broccolisoppa med Foccacia


Soppa är gott. Det tycker både gubbe och jag. Men barnen är oftast lite mer skeptiska. Idag tänkte jag servera en väldigt enkel med god soppa och till det en foccacia. Gillas inte soppan av barnen behöver jag inte tänka på att de går hungriga från bordet. Foccacian i sig är väldigt mättande. Som tillbehör till soppan eller i matsäcken på barnens utedag eller friluftsdag är den ett säkert kort. Innehållet kan man givetvis variera efter eget tycke och smak men detta receptet passar min familj.

Soppa:
1 blomkålshuvud (1 kg)
2 broccolistånd
1 1/2 liter mjölk
3 msk grönsaksfond
2 krukor persilja
1/2 röd spansk peppar
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

Dela broccoli och blomkål i mindre bitat och koka dem mjuka i lättsaltat vatten.
Plocka upp ur vätskan och mixa till pure. Blanda även i pesilja och chili.
Koka upp mjölk och fond.
Rör ner puren.
Sjud någon minut och smaka av med salt och peppar.
Red soppan om du vill ha tjockare konsistens.

Foccacia:
3 paket bacon
400 gram ost. Cheddar eller Västerbotten. En smakrik ost passar bäst. Jag har börjat använda Morfars Brännsvinsost 30% från Falbygdens ost. Den är riktigt god.
1 paket Ciabatamix (Kungsörnen)
1/2 paket jäst
6 1/2 dl vatten
1 msk olivolja
flingsalt

Skär bacon i bitar och stek. Låt rinna av.
Skär osten i små tärningar.
Gör degen enligt förstadlen av anvisningarna på paketet. Degen ska vara kladdig.
Tillsätt bacon och osttärningar i degen. Knåda väl.
Tryck ut degen i en ugnsplå/formt klädd med bakpapper. Du får hjälpa ut den kladdiga degen.



Pensla med olivolja. Låt jäsa under bakduk 30 minuter.
Grädda i mitt i ugn ca 25 minuter i 180 graders varmluftsugn.
Strö ev lite flingsalt över.
Låt svalna på galler.


Skär foccacia i bitar och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar