fredag 11 februari 2011

Mazariner


Jag har förberett degen medan Magda var i skolan och sedan hjälps vi åt. Ett bra sätt att träna matte, volym och vikter på.

Deg:
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
200 gram smör
6 msk socker
1 ägg
ev någon tsk kallt vatten

Fyllning:
100 gram smör
300 gram mandelmassa
4 ägg
6 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver

Glasyr:
4 dl florsocker
3-4 msk vatten

Deg:
Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Jag hade 2 förpackningar med 18 i varje.



Låt stå kallt i ett par timmar.
Smörj aluminiumformar.




Dela degen i 36 mindre bitar.


Tryck ut degen i formarna.



Fyllning:
Jag har läst i ett annat recepet att ingredienserna till fyllningen måste vara rumstempererade annars skär det sig. I just detta receptet stod det inget men jag plockade fram allt till fyllningen i god tid innan i alla fall.
Rör matfett smidigt.
Tillsätt madelmassan och ägg ett i taget.
Rör ner mjöl och bakpulver.
Fördela fyllningen i formarna.



Grädda i nedre delen av ugnen 175-200 grader i ca 15 minuter.
Ta ut och låt kallna.



Glasyr:
Blanda florsocker och vatten.
Rör glasyren blank.
Bred den tunt på mazarinerna och låt stela ordentligt i frysen.
Mina mazariner blev lite toppiga och glasyren hade en tendens att rinna av. Men det gick i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar