onsdag 2 februari 2011

ÄNTLIGEN! Den perfekta kladdkakan - Ellens kladdkaka


Igår berättade Maja, 13 år, att hon och en klasskompis hade diskuterat kladdkaksrecept.
Ni som läst bloggen ett tag vet att Maja är tokig i choklad och speciellt kladdkakor.
Eftersom jag var på väg till jobbet frågade hon om inte hon kunde få baka en kladdkaka till efterrätt. Givetvis fick hon det.

Maja berättade en sak som hennes klasskompis Ellen hade sagt och jag fick en aha-upplevelse. Då insåg jag varför mina kladdkakor inte blev så kladdiga som jag ville. En enkel lösning från en 13-årig hjärna eller kanske mage.

När jag kom hem i natt så fanns en bit kladdkaka och väntade på mig. Tillsammans med ett stort glas mjölk blev det min bäddfösare.

3 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
2-3 tsk vanilinsocker
100 gram smör

Här följer instruktionerna Maja skrev till mig på sms:
"Blanda socker och ägg med elvisp.
I en annan skål blanda vetemjöl, kakao och vanilinsocker.
Smält smör och blanda alla ingredienser till en smet.
Häll smeten i en smörad springform.
In i ugnen 175 grader. Stick i den för att se när den är klar. När det inte är smet på stickan är kakan klar.
Vill du ha den jättesmetig så gör dubbel sats i samma form."

Just den sista raden var det som fick mig att inse felet jag gjort på alla andra kladdkakor. Jag har helt enkelt haft för lite smet. Med mer smet är det självklart att kakan blir kladdigare. Och denna var perfekt.
Maja har funnit det perfekta kladdkaksreceptet. Lyckan är total.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar