torsdag 3 februari 2011

Lottas kryddlåda


Vill visa min kryddlåda. Den är proppfull med olika gotter.
Visst kommer man långt med bara salt och peppar men jag vill ha lite mer.

Fick en fråga om jag verkligen använde alla mina olika kryddor och faktiskt det gör jag. Många av kryddorna kommer igen i matlagningen ofta. Vissa kanske det dröjer lite innan jag använder igen men det gör inget.
Torkade kryddor håller i en evighet och om de gått ut i datum är smaken kanske lite svagare. Men jag ser alltid till att ha en fräscht och uppdaterat kryddlåda.

En utopi hade varit att alltid ha färska örter/kryddor men jag ser torkade som ett kompliment eller nödlösning. Soppan blir god om jag har torkad timjan istället för färsk. Jag har alltid färsk vitlök i grönsakslådan i kylskåpet  men i fall det skulle ta slut har jag torkat alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar