torsdag 3 februari 2011

Gulasch med morotsgnocchi


Lika tokig som Maja är i kladdkaka är jag i gulasch.
Den absolut godaste gulaschsoppa jag ätit var i Polen. Den serverades jummen i ett bröd. Brödet sög åt sig av soppan och var fantastiskt gott att äta.
Men den absolut godaste gulaschgrytan åt jag i Prag på Restaurang Ferdinanda som ligger på hörnet Opletalova och Politických veznu. Fantastisk! Den rekommenderar jag varmt.

Idag testar jag ett nytt recept på gulasch. De påminner alla om varandra men den perfekta kryddningen letar jag fortfarande efter.
Detta receptet är ett sopprecept men vill man ha gryta så minskar mängden buljong.

1 kg bog eller högrev
1/2 msk salt
2 gula lökar
1 tsk kummin
1 1/2 msk milt paprikapulver
1 msk starkt paprikapulver (givetvis kan man endast använda sig av 2 1/2 msk milt paprikapulver om man vill det)
1/2 liter oxbuljong
1/2 liter hönsbuljong
1/2 burk passerade tomater
rikligt med svartpeppar (jag använde mig av 3 krm till att börja med)
1 citron saften



Skär köttet i bitar.
Salta och ställ undan.
Finhacka löken, vitlöken och fräs i 1/2 dl olja tills löken är genomskinlig.
Krydda med kummin och paprikapulver och fräs en kort stund.
Ställ åt sidan.
Bryn köttet i omgångar. Lägg ner i lökfräset.
Tillsätt buljong, tomat och svartpeppar.
Sjud sakta under lock i 1 - 1 1/2 timme.
Tillsätt citron och smaka av med eventuellt mer salt och svartpeppar.
Jag gjorde också en redning med 3 msk mjöl och tillsatte. Gillar när det inte är så "vattnigt".
Servera tillsammans med morotsgnocchi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar