fredag 11 februari 2011

Rotmos med fläskkorv

Rotmos är ingen höjdare hos mina barn så på spisen kokar en gryta med enbart potatis. Det blir rotmos för de stora och potatismos för de små.
Fläskkorv är det bara gubben som gillar så det blir faktiskt falukorv för oss andra. Har hittat en falukorv som håller måttet för mig. Scans Deli innehåller 68% kött och det kan jag servera på mitt köksbord. Helst hade jag gjord korven själv men jag hinner inte med allt.

1 stor kålrot ca 1 kg
2 stora morötter
7 potatis
5 vitpepparkorn
5 kryddpepparkorn
mjölk eller grädde
salt
peppar
smör

Skala kålrot och morötter. Skär dem i bitar.




Koka i vatten 1/2 tsk salt, vitpeppar och kryddpeppar i ca 30 minuter.
Skala och skär potatisen i bitar.
Lägg ner tillsammans med rotfrukterna.
Potatisen kokar snabbare än rotfrukterna.
Koka tills allt är mjukt.
Spara lite av kokspadet.
Mosa kålrot, morötter och potatis.
Späd med spad, mjölk eller/och grädde.
Smaka av med salt och peppar.
Rör till sist ner 1-2 msk smör.

Servera med kokt fläskkorv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar