söndag 20 november 2011

Enkel favorit i repris



Idag blir det favorit i repris.

Som varje söndag försvinner tiden innan jobbet blixtsnabbt. Hinner inte så mycket. Speciellt varannan söndag då jag börjar klockan 15.30. Måste köra hemifrån 14.45 senast för att hinna. Idag verkade det som om klockan hoppade en timme utan att jag märkte det. Kanske berodde på den lilla stunden jag la mig på soffan och vilade.

Så jag rör snabbt ihop en ugnspannkaka med bacon till familjen. Tyvärr hinner den inte bli klar innan jag måste köra till jobbet så jag får hitta på något annat ikväll. Blir nog nyponsoppa eftersom det står en förpackning i kylskåpet. Finns det inte tid så finns det inte.

6 ägg
4 dl vetemjöl
12 dl mjölk
1/2 tsk salt
4 paket bacon

Vispa samman ägg och lite av mjölken.
Tillsätt mjölet och vispa till en jämn smet.
Blanda i resten av mjölken och salt.
Låt smeten stå och dra under tiden som baconen steks.
Strimla bacon och stek  i ugnsformen i ugnen.
Rör om i smeten och häll över baconen.




Grädda pannkakan 225 grader i 30-40 minuter.
Stick i för att kolla så att den stelnat.
Låt svalna något.



Servera med lingonsylt och vitkål/pizzasallad.

Pizza/vitkålssallad
1 litet vitkålshuvud
4 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
1 1/2 msk vitvinsvinäger
2 tsk oregano
1/2- 1 tsk salt
2 - 3 krm svartpeppar

Skär vitkål i tunna strimlor.
Blanda samman dressingen.
Häll över vitkålen.
Låt salladen gärna dra en stund i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar