onsdag 23 november 2011

Köttfärsbiffar med grönpepparsås



Stackars Maja fick utstå en prövning igår. Eftersom jag strejkade lagade jag ingen mat till familjen. Gubben åkte då och köpte Mamma Scans köttbullar.

Maja var förtvivlad. Ringde mig på jobbet och grät.

-Pappa vill döda oss.

Lugnt försökte jag förklara för henne att köpta köttbullar inte är farligt och att det Mamma Scans köttbullar var de enda köttbullar som Max åt under en period.

Hade det varit farligt att äta så hade det inte fått säljas. Sedan kan vi diskutera avigt och rätt om köpeköttbullar är lika bra som hemma lagade.

- Jag får väl äta då och dö. Avslutade hon samtalet med.

Under hela måltiden hade hon ältat detta för gubben. Stackaren! Han ville ju bara ge dem mat.

Inte nog med att han stekte Mamma Scans köttbullar. Han sa att han skulle koka spagetti men det som ligger i grytan var makaroner.

Ve och fasa.

Idag lagar jag mat igen. Familjen har fått en prövningstid. Jag vet bara att detta kommer att glömmas bort och vi är snart tillbaka i samma banor. Men jag ska bli hårdare. Jag ska inte acceptera att vara familjens Allt-i-allo. Jag orkar inte längre. Nu är det dags att tänka mer på mig själv.

Biffar:
800 gram blandfärs
2 ägg
2 vitlöksklyftor
1 1/2 msk koncentrerad kalvfond
1 1/2 tsk timjan
1 dl vätska (grädde, mjölk, rödvin eller vatten)
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

Sås:
1 liten gul lök
2 msk gönpeppar i lag
4 dl mjölk
2 dl grädde
1 msk koncentrerad kalvfond
1 msk kinesisk soja

Biffar:
Blanda köttfärsen med äggen.
Hacka eller pressa i vitlöken.
Blanda ner fond, vätska, kryddor.
Forma till biffar och stek.


Sås:
Finhacka och fräs lök tillsammans med grönpeppar.
Tillsätt mjölk, grädde, fond och soja.
Koka upp och red såsen.
Låt sjuda i 5 minuter.
Sila gärna såsen.

Servera med kokt potatis och kokt broccoli och råa morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar