tisdag 15 november 2011

Vårrullar


Väldigt enkla vårrullar. Tänkte hela tiden när jag lagade dessa på Baby-Ruth. En väninna som tyvärr inte längre finns i min bekantskapskrets. Hennes vårrullar var fantastiskt goda. Mina är bara en blek variant.

Det går att byta ut köttfärsen mot räkor eller varför inte en vego variant med böngroddar och zuccini.

800 gram köttfärs
4 morötter
200 gram vitkål
2 tsk tamarisoja (kan uteslutas)
2 msk soya
1 tsk salt
600 gram degblad

Riv morötter och vitkål fint.
Stek köttfärsen och rör i grönsakerna.
Smaksätt med tamarisoja, soya och salt.
Låt köttfärsröran svalna.


När du använder dig av degblad eller vårrullepapper så var noga med att du har en fuktig handduk HELA tiden runt de ark du inte använder. Degen blir snabbt torr och blir då verkligen till stelt papper.

Jag har inte använt denna sortens degblad tidigare och blev besviken till en början. Det visade sig när jag öppnade förpackningen att alla degarken hade hål i vikkanten. Men det gjorde inte så mycket visade det sig eftersom bladen var så stora så jag delade dem på mitten.

Det lät nästan som jag lagar vårrullar ofta men jag har gjort det vid tre tillfällen tidigare. Tillsammans med Baby-Ruth. Då använde vi ark köpta från en asiatisk matvaruaffär. Denna förpackningen köpte jag hos slaktaren.

Stod på Maxi och tittade på de vårrullearken som fanns till försäljning men jag tyckte de var alldeles för dyra. Dessa fungerade bra till slut.

Jag använde dubbelt ark till varje vårrulle. Degen var för tunn.

Placera köttfärsröran på arket och vik ihop till en vårrulle.
Det är lite grejande till att börja med men man får snabbt in snitsen.
Lägg de färdiga vårrullarna under fuktig handduk.

Fritera eller stek i stekpanna med rikligt med olja.
Använde en neutral olja typ matolja.
Var noga med att inte bränna rullarna. Du behöver ha så pass mycket olja att du täcker botten och lite till. Annars bränns de lätt.
Ha ganska hög värme och när oljan börjar ryka för mycket så sänk.
Ha ALLTID ett lock till hands om det skulle börja brinna i oljan. Häll ALDRIG vatten i en brinnande stekpanna.

Usch, det låter som om det är livsfarligt men jag är oerhört rädd för varm olja. I vanliga fall hade jag friterat men jag har ingen frityrolja.
Sedan tycker jag det känns som om vårrullarna blir fetare om man friterar dem.

Låt vårrullarna rinna av på hushållspapper.

Servera med strimlad vitkål och rivna morötter samt lite soya att doppa i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar