fredag 11 november 2011

Mango- och jordgubbs smoothie

Det är bara att återgå till "snäll" kost. Jag var för elak vid min kropp när jag började äta så direkt efter dieten.

Mina smärtor i gallan fortsatte idag och tillslut kände jag att jag var tvungen att prata med någon. Ringde därför Sjukvårdsupplysningen 1177.

Den trevliga sjuksköterskan som jag fick prata med förklarade väldigt allvarligt för mig att jag precis hade gjort en undersökning som var otroligt påfrestande för kroppen. Många som i övrigt är friska reagerar med någon form av problem efter en tjocktarmsröntgen.
Dels har man under flera dagar genomgått en diet. Sedan en dag med konstant laxering. Efter det en undersökning med dels tarmavslappnande medel och sedan kontrast. Klart att kroppen har haft det jobbigt. Om man då som jag har flera olika fysiska problem redan så borde jag vara snällare vid min kropp.

Oj då! Jag som körde på med rallyfart.

Nu backar jag och just nu sitter jag och dricker en mango- och jordgubbssmoothie. Har inte vågat äta något tidigare idag på grund av mina smärtor. Bara massor av vatten.

Kanske ska förtydliga att jag inte har några stenar i min galla och i vanliga fall kan äta precis vad som helst. Men ibland reagerar min galla genom att framkalla kramper i gallgångarna. Ingen aning varför. Det kan komma precis när som. Men jag har fått förklarat för mig att det är väldigt vanligt hos personer med bindvävsreumatism. Bindväv finns ju överallt i vår kropp.

2 dl frusen mango
1 dl frusna jordgubbar
5 dl mjölk
2 msk vit sirap
1/2 tsk vanilinsocker

Blanda allt i en mixer och kör ordentligt.
Spä eventuellt med mer mjölk.
Häll upp i glas och servera direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar