torsdag 18 oktober 2012

Kycklinggryta



Idag blir det nog gnäll vid matbordet. Gubben gillar inte kyckling och Max är inte förtjust i zucchini. Men nu lagar jag detta och håller för öronen.
Max demonstrerade lite när han var ute och tittade i grytan.

-Jaha, då får jag ingen mat idag heller.
-Äsch, zucchini är i stora bitar så du kan pilla.
-Palla!!

"Ät, tig och gläds att du har ett bord med tallrik på." Ville jag ryta men bet mig i tungan och knöt näven i fickan.
Jag vill ha denna rätten såhär därför har jag lagat den såhär. Punkt! Palla!
Och jag ÄLSKAR zucchini.

1 kg kycklingfile
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 zucchini
2 röda paprikor
200 gram champinjoner
500 gram krossade tomater
2 dl creme fraiche
1 msk ketchup
1 kruka oregano
1 kruka salvia

Hacka gul lök och vitlök.
Stek mjuk i en stor gryta.
Skär kycklingen i mindre bitar.
Bryn kycklingen och lägg över bland löken.
Strimla paprika och skär zucchini i mindre bitar.
Lägg i grytan.
Blanda ner krossade tomater och creme fraiche.
Skiva svampen och stek lite innan du rör ner den i grytan.
Tillsätt ketchup, salt och svartpeppar.
Låt småkoka i 10-15 minuter.
Hacka örterna och blanda ner i kycklinggrytan.
Koka upp och smaka av med eventuellt mer salt och svartpeppar.


Servera med kokt pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar