måndag 15 oktober 2012

Rotfruktspaj med fetaost



Regnet smattrar på rutan. Jag har tillbringat dagen i soffan under filten med ljus tända. Att inte erkänna och omfamna hösten är dumt. Nu är det dags för kura skymning, varma tofflor och rotsaker.

Dagens aktiviteter ändrades och jag kände att jag fick tid att andas. Njuta lite och bara vara. Tyvärr höll det inte i sig särskilt länge och jag fick nya måsten till eftermiddagen/kvällen.
Veckans schema har utökats med ytterligare krav. Vill delegera och lasta över på någon annan men det finns ingen.

Hoppas jag fixar denna veckan utan att gå i bitar. Nästa vecka innehåller ännu mer och jag känner redan nu stressen. Paniken växer i magen.

Men först matlagning.

150 gram smör
2 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
2 tsk salt
1 msk vatten

Arbeta snabbt ihop till en deg.
Låt vila i kylskåp i 30 minuter.

2 morötter
1 palsternacka
200 gram rotselleri

Strimla rotfrukterna. Jag lät matberedaren jobba.
Förväll rotsakerna i lättsaltat vatten i ca 2 minuter.



Häll av vattnet och låt kallna.



Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga.


Förgrädda i 10 minuter i 200 grader.

1 purjolök
1 bubbla dill
300 gram fetaost

Strimla purjolök.
Finhacka dill.
Tärna/smula fetaosten.

Rör ihop rotsaker, purjolök, dill och fetaost.
Häll allt i pajskalet.



3 ägg
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Vispa ihop ägg och mjölk lite och krydda.
Häll blandningen över rotfrukterna.


Grädda i ugnen i 200 grader i ca 40 minuter. Börjar rotfrukterna bli brända så täck med folie.

Serverade med sallad samt en sås av 2 dl creme fraiche samt 1 - 1 1/2 dl mango chutney, lite salt och svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar