fredag 12 oktober 2012

Matmage-godismage

Hade ett samtal med Magda för jag tror inte hon riktigt har grepp på det där med mat och godis.

-Mamma, kan du inte baka en ssttoorrr kaka?
-Jo, på lördag kan jag baka. Vad ska jag baka?
-Jag åt kladdkaka igår.

Där var det en larmklocka som ringde i mitt inre.

-Vad åt du till middag igår?
-Banan och kladdkaka.
-Men du åt ingen mat?
-Jo, banan och kladdkaka. Jag och Wilma köpte.
-Men det är inte mat. Det är efterätt eller godis. Jag hade gjort tomatsoppa och det vet jag du äter. Varför åt du inte den?
-Orkade inte.

Hade inte så lång tid på mig för det var dags att gå till skolan men försökte förklara att mat är sådant våra kroppar behöver för att fungera. Det där andra är bara sådant som är extra. Att sockret är det som gör att hon vill ha mer.

Får ofta stoppa henne när hon äter för jag har upptäckt att hon ofta äter pågrund av att det är gott.
Vräka i sig yoghurt, banan och äpple samtidigt som jag dukar fram för middag. När hon då kommer för mer säger jag stopp och förklarar att hon får vänta för maten är strax klar.

Men när jag inte är hemma och kontrollerar då består middagen av banan och kladdkaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar