torsdag 5 mars 2015

Chickennuggets med klyftpotatis och två såser


Magda hade bestämt att hon skulle laga chickennuggets men sedan drog kompisarna mer.

Så jag och Max lagade maten. Magda frågade fint om vi ville.

När Max hörde att hon hade bestämt Chicken nuggets med klyftpotatis jublade han.

Han älskar mina nuggets. Hela familjen älskar dem. Maja åt som en häst. Max åt två gigantiska portioner förutom alla "prov" som slank ner under matlagningen.

Ett gott betyg.

Jag testade en ny produkt men vet inte om jag gillar den riktigt. Får nog testa i annan rätt.



Kan inte bestämma mig vad jag tycker. Lite nja!



1,3 kg kycklingfilé
1 påse panko
lika mycket krossade naturella cornflakes
2 tsk salt
1 1/2 krm svartpeppar
5 ägg
Vetemjöl

Skär kycklingen i mindre bitar.
Blanda ihop panko och cornflakes i en skål.
Krydda panko/cornflakes.
Vispa äggen i en separat skål.
Häll upp vetemjöl i ytterligare en skål.
Panera kycklingen i vetemjöl, ägg och sist panko/cornflakes.
Låt ligga en stund och torka till lite.
Hetta upp olja i en gjutjärnsgryta. VAR FÖRSIKTIG!!!
Fritera nuggets gyllene.
Kontrollera så att de är klara. Efter ett tag vet du hur länge de behöver vara i beroende på storlek.


Mango chutney-sås
3 dl iFraiche
1 dl mango chutney
3 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Blanda ihop iFraiche och mango chutney.
Smaka av med salt och svartpeppar.
Låt stå kallt.

Vitlökssås
3 dl iFraiche
1-3 vitlöksklyftor
3 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Pressa vitlöken i iFraiche.
Smaka av med salt och svartpeppar.
Låt stå kallt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar