onsdag 4 mars 2015

Varmt eller kallt?

Under ett samtal igår kom det fram att jag gjort fel under alla år. Har väldigt svårt att förstå resonemanget men kanske kan någon där ute reda ut begreppet för mig. Kanske har jag rätt, kanske har jag fel.

Det handlar om korrekt hantering av skärbrädan och redskapen efter hantering av rå kyckling.

Jag förklarade att jag efteråt spolade av i diskhon och lät skärbräda och redskapen sköljas av i så hett vatten som det kommer från kranen innan jag ställer in i diskmaskinen. Men se, detta var tydligen fel. Man ska spola i kallt vatten och inte i varmt. ????

- Varför? Bakterierna dör vid upphettning, menade jag.
- Man kapslar in bakterierna med kallt vatten. Du ska spola med kallt vatten, fick jag till svar.

Jag har fått lära mig att använda särskilt skärbräda till speciellt kyckling. Att använda varmt vatten för att döda eventuella bakterier. Men nu får jag höra att det är fel. Kallt vatten?

I mitt huvud stämmer det inte. Visst man ska inte heller överdriva. Jag har hört berättats om de som diskar i klorin när de arbetet med rå kyckling. Det låter överdrivet för mig.

Att använda sig av god hygien och diska noga är vad jag lärt mig. Se till att inte skvätta runt och att byta disktrasa eftersom alla vet att disktrasor innehåller massor av urk även om man sköljer ur dem.

För mig betyder inte god hygien att använda kallt vatten. Lärde mig inte på hemkunskapen att diska i kallt vatten. Med undantag för degiga redskap som först ska diskas/sköljas ur med kallt vatten för att sedan diskas i varmt. Disk som ska självtorka ska sköljas i kallt vatten.

Lärde mig under min utbildning till undersköterska att det var varmt vatten som skulle användas till att tvätta händerna i. Att det var väldigt varmt vatten som steriliserade.

Men jag har kanske fel. Det är kanske så att man ska diska/skölja skärbrädan och redskapen i kallt vatten när man skurit i rå kyckling.

För mig låter det väldigt konstigt och jag tänker fortsätta att spola i varmt vatten tills jag blivit överbevisat.

Lär mig!

1 kommentar:

  1. Hej! Arbetsinstruktioner kring hygienrutiner ska finnas på din arbetsplats. Verkar konstigt att detta med sköljning av skärbrädan kommer upp för diskussion efter flera år.?

    SvaraRadera