onsdag 4 mars 2015

Kantarellsoppa - torkad svamp



Torkad svamp är en underskattad produkt.

Jag är välsignad med en pappa som älskar att plocka svamp. Lite överdrivet kan det kännas när man kommer dit och det finns svamp överallt. Svamp som ska rensas, svamp på tork.

Det är kanske hans sätt att ladda. Att meditera.

Hans förkärlek till svamp syns i mitt skafferi.  Han levererar torkad svamp fortare än jag hinner äta. Gubben gillar också svamp men ungarna rynkar lite på näsan. Visst i maten går det men skulle jag servera svampsoppa skulle de klaga.

När frukosten var klar plockade jag fram 1 1/2 dl torkad svamp och lade i blöt i en skål.

Du kan givetvis använda dig av färsk svamp och då skulle jag säga att du får minst dubbla mängden svamp. 4 dl tror jag blir bra motsvarande 1 1/2 torkad.

Var försiktig med både buljong och sojasås. Båda innehåller salt. Soppan ska smaka svamp, inte salt.

Uppmärksamma också att receptet är för en person.

1 portion:

1 1/2 dl torkad svamp
1 schalottenlök
2 dl iMat (grädde)
2 1/2 dl vatten
1-2 krm grönsaksbuljongpulver (flytande fond fungerar lika bra)
2-3 krm japansk soyasås
svartpeppar
salt
persilja

Häll av vattnet från svampen.
Fräs i torr panna på hög värme tills vattnet är borta.
Finhacka löken.
Tillsätt smör/olja i pannan och fräs svampen med löken.
Löken ska mjukna.
Häll i vatten, iMat, sojasås och buljongpulver.
Koka upp och låt småputtra i 10-15 minuter.
Mixa soppan. VAR FÖRSIKTIG! Det kan skvätta.
Smaka av med salt och svartpeppar.
Garnera med lite persilja på toppen.

Jag serverade med lite råkostsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar